Bewoners aan het woord

Wij vinden het belangrijk dat de bewoners van de woningen van Woonstichting Langedijk prettig wonen en gaan graag in gesprek. Op deze pagina leest u over de ervaringen van onze huurders.

Prettig samenzijn in De Overbrugging

Sinds de zomer van 2022 wordt er in De Overbrugging in Noord-Scharwoude prettig en comfortabel gewoond. Het gebouw van drie verdiepingen met 27 appartementen, een ruime binnentuin, berging en lift wordt door ongeveer 30 mensen bewoond.
Ik ben op bezoek bij een van de bewoners. Na binnenkomst druppelt er nog een aantal bewoners binnen en de koffie wordt gezet. Het contact met elkaar is erg gemoedelijk. Bewoner Nico vertelt hoe dat is ontstaan: “We zijn hier allemaal tegelijkertijd komen wonen. We hebben allemaal tegelijkertijd de verhuizing en het inrichten van de woningen meegemaakt. Al vanaf het begin hebben we contact met elkaar. En we stuitten allemaal tegelijkertijd op de kleine problemen die er toen nog in de woningen waren. Het ene probleem loste het andere probleem op door met elkaar te praten.”
Tini, die samen met haar man Wim ook een appartement bewoont, gaat verder: “En er waren al veel mensen die al uit Langedijk komen of die elkaar al kenden, dat geeft ook al een band.”
“We hebben een appgroep en er hoeft maar één ding op die app gezet te worden en het wordt door alle bewoners gelezen, en er wordt door velen ook gelijk op gereageerd,” vertelt Nico.
De bewoners komen regelmatig samen. Bijvoorbeeld voor een kopje koffie, maar ook de jaarlijkse barbecue wordt door de meesten bijgewoond. Als het mooi weer is, zitten ze met zijn allen in de binnentuin.
Joke, een andere bewoonster, vertoeft ’s zomers regelmatig in de tuin: “Dat is een fijne plek en ik maak er dikwijls een praatje. Het gaat vanzelf. Je moet allemaal beneden langs de tuin om naar je fiets in de schuur te gaan. Zo heb je snel aanspraak.”
Op de vraag of de bewoners dit van tevoren hadden verwacht wordt unaniem antwoord gegeven. “Nee, eigenlijk niet. Ik had niet verwacht dat het zo met elkaar zou gaan klikken. Niet op deze manier, dat iedereen elkaar zo in zijn waarde laat en gewoon heel prettig met elkaar omgaat,” zegt Wil vol overtuiging.
Nico sluit daarbij aan: “In mijn oude buurt was dat niet aan de orde. Daar lukte het niet om de gemoedelijkheid er op deze manier in te krijgen. Als je allemaal in een lange straat woont, is het lastiger om zo eenvoudig met elkaar te communiceren. Die twee gebouwen zo tegenover elkaar en met elkaar verbonden werkt perfect.”
Tini: “We wonen hier met z’n allen prachtig en er wil ook niemand weg. Er is helaas iemand overleden, maar de mensen die er weer in gekomen zijn werden ook meteen opgenomen in de groep.”
Joke: “Zo’n gemeenschap gun je toch iedereen. Waar je naar elkaar omkijkt en goed met elkaar omgaat.”
Nico: “Iedereen kijkt ook of hij iets voor iemand kan doen. Dat gebeurde al onmiddellijk. Alleen Tini doet dat niet...” Iedereen lacht. De koffie wordt opgedronken en er wordt nog even verder gekletst, zoals het zo vaak gaat in De Overbrugging.

Binnentuin De Overbrugging
De binnentuin van De Overbrugging waar de bewoners 's zomers graag samen zitten.