Energielabel en stookkosten

Als uw woning goed is geïsoleerd en u bovendien zeer bewust gebruikmaakt van de verwarming en de apparatuur in uw huis, zal dat zorgen voor een minder hoge energierekening.

Energetische kwaliteit: het energielabel van uw woning

De mate van isolatie en verbruik bepaalt de energetische kwaliteit van uw woning, ofwel het energielabel. De waarde loopt van A tot G. Energielabel A betekent dat uw woning zeer energiezuinig is. Bij energielabel G is het tegenovergestelde het geval.
Het energielabel van uw woning kunt u hier opzoeken. U kunt ook zien wat de invloed is op de huurpunten van uw woning. De rijksoverheid heeft hierover ook informatie beschikbaar.
Let op: woningen die wij nieuw hebben gebouwd sinds 2008 hebben geen energielabel. De huurpunten zijn bepaald op basis van de energie-index behorende bij het bouwjaar.

Maatregelen vanuit Woonstichting Langedijk

Woonstichting Langedijk hecht veel waarde aan duurzaamheid en energiezuinig wonen. Er zijn verschillende manieren om uw energierekening omlaag te krijgen. Zo helpen we bij het isoleren van uw woning en kunnen we zonnepanelen plaatsen. Als u geïnteresseerd bent, kunt u bij ons navragen of deze opties ook beschikbaar zijn voor uw woning.

Zelf energie besparen

Het is verstandig dat u bewust omgaat met uw energieverbruik. U kunt zelf met simpele oplossingen energie besparen. Denk aan het aanbrengen van radiatorfolie, minder lang douchen en de thermostaat een graadje lager instellen. Meer informatie hierover vindt u op de website van Milieu Centraal of op Steffie.nl, hier wordt alles in eenvoudige taal of een andere taal uitgelegd.

Veel gestelde vragen

Voor huurwoningen geldt sinds 1 januari 2015* een energielabel gebaseerd op de energie-index. De kleur van deze index geeft aan hoe zuinig de woning is (van ‘rood = heel onzuinig’ tot ‘groen = zuinig’). Het energielabel van uw woning kunt u zelf online opvragen.

Het energielabel laat op een eenvoudige manier zien hoe energiezuinig een woning is. De energie-index voor het Woningwaarderingsstelsel (WWS) bepaalt mede het aantal huurpunten van de woning voor het WWS. Het aantal huurpunten bepaalt weer de maximale huur die de verhuurder mag vragen.

De huidige energielabels zijn maximaal tien jaar geldig. Als we een woning opnieuw verhuren, berekenen we het nieuwe energielabel.

*Tot eind 2014 hadden woningen een energielabel dat aangaf hoe energiezuinig een woning is. Sinds 1 januari 2015 krijgen alleen koopwoningen nog zo'n type energielabel.