Huur betalen

In de huurovereenkomst staan de hoogte en opbouw van de huur van uw woning vermeld. De huurprijs wordt in sommige gevallen gesplitst in netto (kale) huur en bruto (totale) huur. Het verschil tussen deze twee bedragen zijn de servicekosten (voorschot). U betaalt de huur van uw woning vooraf, dus vóór de eerste van de maand.

Betalingsmogelijkheden

Woonstichting Langedijk werkt niet met acceptgiro’s. Om de huur te betalen kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden:

• automatische afschrijving: u machtigt Woonstichting Langedijk om de huur automatisch te incasseren, dit is voor u het meest makkelijke;
  • automatische overschrijving via uw bank: u geeft uw bank opdracht om de huur elke maand automatisch over te schrijven (IBAN NL56 RABO 0346 6087 59);
  • zelf overmaken: u zorgt zelf voor betaling, door bijvoorbeeld telebankieren of een overschrijvingskaart (IBAN NL56 RABO 0346 6087 59);
  • pinbetaling: u betaalt op ons kantoor via de pinautomaat.

Gemak en voordelen van automatische afschrijving

Zorg ervoor dat de huur op tijd wordt betaald. Als u Woonstichting Langedijk machtigt om de maandelijkse huur automatisch te incasseren, hoeft u verder niets te doen. Dat is gemakkelijk en heeft als voordeel dat u nooit te laat bent met betalen. Mocht er een huurverhoging plaatsvinden (u krijgt hiervan uiteraard altijd eerst bericht), dan wordt dit automatisch verwerkt. Overigens kunt u een automatische betaling altijd annuleren. Een machtigingsformulier kunt u onderaan de pagina downloaden of ophalen bij de balie van ons kantoor.

Huurverhoging, huurtoeslag, bezwaarschrift en betalingsregelingen

Over de huur en de betalingen krijgen we regelmatig vragen. Bekijk hiervoor de specifieke informatie over huurverhoging, huurtoeslag, betalingsregeling en het maken van bezwaar tegen de huurverhoging op deze website.

Als iets niet duidelijk is kunt u ons altijd bellen. Via 0226-33 14 70 kunnen onze woonconsulenten al uw vragen beantwoorden en u verder helpen. U kunt uw vragen ook online stellen.

Veel gestelde vragen

Het bedrag dat u maandelijks betaalt is de brutohuur van uw woning. De brutohuur bestaat uit de nettohuur plus de servicekosten. Het bedrag staat vermeld in uw huurovereenkomst. Bij een wijziging hiervan ontvangt u een overzicht met de nieuwe huursamenstelling.

Wilt u vooraan per automatische incasso betalen? Dan vult u de machtigingskaart voor automatische betaling in. U vindt deze in uw huurdersmap of kunt de machtiging downloaden onderaan de pagina.

U kunt ons ook bellen (0226-33 14 70) of mailen. Wij sturen u vervolgens een machtiging toe.

Voor alle andere wijzigingen in de betaalwijze van uw huur kunt u een schriftelijk verzoek indienen.

Dit kan door het invullen van een nieuw SEPA machtigingsformulier. U kunt de machtiging downloaden onderaan de pagina.

De huur moet in principe worden betaald door de huurder van de woning. Als u hier vanaf wilt wijken, neemt u contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Het kan zijn dat een instantie de huur voor u gaat betalen. Bijvoorbeeld de Sociale Dienst, een curator of een schuldhulpverlener. In dat geval moeten er afspraken worden met Woonstichting Langedijk. Wij vragen de betreffende instantie dit per e-mail of schriftelijk aan ons te melden.

In de maandelijkse huurbetaling is het bedrag aan brutohuur van uw woning opgenomen. Er kunnen ook andere bedragen zijn verrekend. Zoals termijnen van een betalingsregeling, reparaties voor eigen rekening, of een afrekening van de servicekosten. Het bedrag van de maandelijkse huurbetaling kan daarom afwijken van uw huurbedrag.

Als u toestemming voor een automatische incasso heeft gegeven, dan schrijven wij elke eerste werkdag van de maand de huurbetaling af. Als er niet voldoende saldo op uw rekening staat, dan kunnen we de huur niet afschrijven.

In dat geval kunt u de huur zelf overmaken op IBAN NL56 RABO 0346 6087 59 ten name van Woonstichting Langedijk. Vermeld uw adres als betalingskenmerk.