Zonnepanelen

Zonnepanelen: de mogelijkheden

De huurders van een eengezinswoning van Woonstichting Langedijk hebben de mogelijkheid om zonnepanelen te laten installeren. Wij plaatsen alleen zonnepanelen als de woning is voorzien van dakisolatie. Als dat niet het geval is dan combineren wij de plaatsing van zonnepanelen met het isoleren van uw dak.

Vanaf 2023 gaan we onderzoeken of we ook zonnepanelen kunnen aanbieden aan huurders die wonen in een appartementengebouw (het gaat dan om woningen die geen onderdeel uitmaken van een VvE).
Als uw woning hiervoor in aanmerking komt dan ontvangt u van ons in 2023 een persoonlijk aanbod.

De kosten en opbrengsten

De energieprijzen van nu zijn hoog. Als u zonnepanelen laat plaatsen kunt u besparen op uw energierekening. Wij garanderen dat de kostenbesparing hoger is dan de servicekosten die wij maandelijks hiervoor in rekening brengen. Uw woonlasten dalen door de aanleg van zonnepanelen.
U kunt 6 zonnepanelen laten plaatsen. Als uw woning al 3 zonnepanelen heeft, dan kunt u er 3 laten bijplaatsen (we plaatsen dan 6 nieuwe panelen). De servicekosten bij 6 zonnepanelen zijn € 12,- per maand. Als u dak nog niet geïsoleerd is dan brengen we aan de binnenkant isolatiemateriaal aan.

Zonnepanelen aanvragen?

Als u het formulier aanvraag zonnepanelen invult krijgt u van ons een aanbod waaruit ook blijkt of er wel of geen dakisolatie moet worden aangebracht. Daarna kunt u beslissen of u wel of niet op ons aanbod ingaat.

Meer informatie vindt u in de download onderaan deze pagina. Of u neemt contact op met onze afdeling Woningbeheer via 0226-33 14 70 of u stuurt een e-mail. Meer informatie over zonnepanelen, isolatiemaatregelen en wat u daarmee bespaart vindt u op de website van Milieu Centraal.

Niet vergeten: zonnepanelen aanmelden

Als de zonnepanelen bij u geplaatst zijn wekt u zelf energie op die wordt terug geleverd aan het energienet. Daarom moet u de zonnepanelen, na plaatsing, zelf aanmelden op www.energieleveren.nl. U bent zelfs wettelijk verplicht om dit te doen.
Na aanmelden kan uw energieleverancier de terug geleverde energie met u verrekenen. Als u nl. meer energie opwekt dan u verbruikt krijgt u hiervoor een vergoeding van uw energieleverancier. Dit betekent dat u geld misloopt als uw zonnepanelen niet zijn aangemeld. Check daarom uw energienota. Als daarop duidelijk staat aangegeven dat u energie heeft terug geleverd dan hoeft u niets te doen.
Is dit niet het geval? Meld u zich dan alsnog aan op www.energieleveren.nl. De gegevens die u moet invullen (omvormer, vermogen e.d.) heeft u na de installatie van de zonnepanelen ontvangen van de aannemer.
Netbeheerder Liander plaatst, als u deze nog niet heeft, een 'slimme meter' bij u.
Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons of de aannemer op, wij helpen u verder. U kunt ons bereiken op 0226-331 470 of reparatie@woonstichtinglangedijk.nl.
Onderaan deze pagina vindt u een stappenplan om uw zonnepanelen aan te melden.

De opbrengst van uw eigen panelen bekijken

De zonnepanelen op het dak van uw woning vragen nauwelijks onderhoud. Het enige wat u hoeft te doen is regelmatig kijken naar de opbrengst. Op het monitorkastje of de omvormer zelf kunt u de geleverde energie bekijken. Dit is het aantal opgewekte kWh.
U kunt een zonnepanelen-prestatie-check uitvoeren om te bepalen of uw zonnepanelen voldoende rendement opleveren.
Houd er rekening mee dat de opgewekte energie niet gelijk is aan de energie die u aan het energienet levert. De aan het energiebedrijf geleverde energie is altijd lager. Uw eigen verbruik gaat er immers eerst vanaf.

Zonnepanelen schoonmaken?

Het is niet nodig om de zonnepanelen schoon te (laten) maken. Woonstichting Langedijk verzorgt dit in ieder geval niet.
Soms verzamelt zich wat vuil op zonnepanelen. Dit spoelt er met een regenbui weer vanaf.

Storing omvormer

Wat moet u doen als er storing is in de omvormer van de zonnepanelen? Als eerste kijkt u welke omvormer u heeft, een Omnik of een Solis.

Onderaan deze pagina vindt u een werkwijze om een storing in de omvormer op te lossen. Lukt dit niet, dan belt u met Woonstichting Langedijk: 0226 - 33 14 70.

Kies ook voor zonnepanelen

Wilt u uw eengezinswoning ook van zonnepanelen voorzien? Maak dit kenbaar via het formulier aanvraag energiebesparing. Wij nemen daarna snel contact met u op.

Benieuwd naar de werkzaamheden voor het aanbrengen van zonnepanelen? Bekijk hier het fimpje!