Onderhoud: wie doet wat?

Op het moment dat u een huurwoning van Woonstichting Langedijk gaat huren, is de woning in goede staat. Als er daarna reparaties nodig zijn, zijn sommige reparaties voor rekening van Woonstichting Langedijk en sommige voor rekening van de huurder.

Als huurder heeft u als taak om uw woning goed te verzorgen. Dit betekent voor u het (laten) uitvoeren van kleine reparaties. Ook behangen, schilderen en sauzen in de woning en het tuinonderhoud is voor uw rekening.

Onderhoud: wie doet welke klus?

Onder aan de pagina kunt u de brochure downloaden die iedereen krijgt bij het betrekken van zijn of haar nieuwe woning. Onderdeel van deze handige bewaargids is een alfabetische opsomming van alle voorkomende klussen, met daarbij aangegeven wie die moet uitvoeren: Woonstichting Langedijk of u als huurder.

Hulp bij klussen door Wonen Plus Welzijn Langedijk

Wonen Plus Welzijn biedt ondersteuning aan zelfstandig wonende mensen van 55 jaar en ouder, mensen met een beperking en chronisch zieken.
Zij bieden een thuisabonnement voor kleine klussen in en om het huis. Vrijwilligers helpen u bijvoorbeeld met licht kluswerk en tuinonderhoud. Woonstichting Langedijk neemt voor de huurders € 2,- van het abonnementsgeld voor haar rekening. U kunt Wonen Plus Welzijn Langedijk bellen (0226-31 80 50) om lid te worden.

Centrale verwarming

Woonstichting Langedijk laat de verwarmingsketel één keer per twee jaar controleren en onderhouden. Het is uw taak dat er voldoende water in de installatie zit en dat deze regelmatig wordt ontlucht. Om dit goed te kunnen doen, krijgt u van ons instructie bij het betrekken van de woning. Bij storing belt u installatiebedrijf Woldhuis, tel. 0226-31 73 74 (24 uur per dag).

Stadsverwarming

Een aantal woningen maakt gebruik van stadsverwarming. Bij storing in de levering van warmte of warm water belt u de storingsdienst van HVC, tel. 0800-482 36 37.

Gaskachel

Gebruikt u nog een traditionele kachel (geen centrale verwarming)? Laat de schoorsteen dan eenmaal per jaar vegen. Ook een geiser of gevelkachel moet u zelf laten onderhouden. Het nakijken van ventilatiekanalen, bijvoorbeeld in de keuken, behoort ook tot uw taak.

Wintermaatregelen

Bescherm uw waterleidingen en de leidingen van de centrale verwarming tegen bevriezing. Zorg daarom bij vorst dat uw kamerthermostaat niet lager staat dan 10 graden Celsius. Loopt de waterleiding door een ruimte zonder verwarming dan kunt u de leidingen isoleren. Heeft u een buitenkraan? Sluit die in de winter af en tap de leiding af.

Zonnepanelen

Vergeet u bij werkzaamheden aan de groepenkast/schakelkast niet de zonnepanelen uit te schakelen. Er kan namelijk nog spanning op de groepenkast blijven staan.

Glasschade

Woonstichting Langedijk heeft een glasverzekering voor u afgesloten. Dat kost u niets. Als u een gebroken ruit heeft:

• Woont u op Platteven of Westerstraat: belt u direct De Glaslijn, tel. 0800 - 020 50 50 (24 uur per dag).
  • Woont u op Broekerplein, Keppelsloot, Krab, Lisdodde, Tijmensgroet, Dr de Witstraat of Zonoord: belt u Woonstichting Langedijk tel. 0226 - 33 14 70.
  • Overige huurders: bel direct Samenwerking Glasverzekering, tel. 0800 - 388 87 22 (24 uur per dag).

Schade aan de woning

Uw woning is door ons verzekerd tegen storm- en brandschade. Meld ons alle schade dus zo snel mogelijk. Heeft uw woning zonwering (screens)? Let dan op bij wind harder dan windkracht 4. Er kan dan makkelijk schade ontstaan.

Reparaties bij storingen, schade of verstoppingen

Er kunnen zich schades of storingen voordoen die een directe actie vereisen.

• storingen aan de cv-ketel, sanitair of installaties: u belt rechtstreeks met installatiebedrijf Woldhuis om een afspraak te maken via 0226-31 73 74 (24 uur per dag);
  • rioolverstopping: als de afvoer verstopt is, controleert u eerst zelf het punt van de verstopping. Als dat niet helpt kunt u vervolgens bellen met ontstoppingsbedrijf Attent. Zij zijn bereikbaar via 06-53 29 21 26 (24 uur per dag, buiten kantooruren alleen voor spoedeisende gevallen). U krijgt voor deze reparatie een rekening als blijkt dat de verstopping is ontstaan door uw eigen schuld;
  • storingen aan liften: u belt rechtstreeks met het telefoonnummer dat boven de liftdeur staat;
  • spoedeisende reparaties: meldingen buiten kantooruren bij De Boodschappendienst, te bereiken via 020-485 81 35. Als uw verzoek inderdaad spoedeisend is geven zij dit door aan het bedrijf dat de reparatie kan uitvoeren. Dit bedrijf neemt binnen een half uur contact met u op om een afspraak te maken. De reparatie zal vervolgens binnen twee uur na de melding plaatsvinden.

Reparatieverzoeken aan Woonstichting Langedijk

U kunt uw verzoeken op de volgende manier doorgeven:

• 24 uur per dag online uw reparatieverzoek doorgeven;
  • 24 uur per dag via de e-mail;
  • tijdens kantooruren per telefoon via onze storingsdienst op 0226-33 14 74;
  • tijdens kantooruren aan de balie van ons kantoor.

Na ontvangst van uw melding neemt één van onze opzichters of een aannemer dezelfde dag of uiterlijk de volgende dag contact met u op.

Onderhouds-ABC

In de onderhouds-ABC (download onderaan de pagina) kunt u direct zien welke reparaties voor rekening van Woonstichting Langedijk komen en welke voor uw rekening zijn.