Huurtoeslag

Huurtoeslag, voorheen huursubsidie, is een bijdrage vanuit de overheid aan de maandelijkse huur. De verhouding tussen de hoogte van uw maandelijkse huur en uw inkomen bepaalt of u in aanmerking komt voor huurtoeslag. Daarbij wordt ook gekeken naar uw eventuele vermogen.

Wanneer krijgt iemand huurtoeslag?

Wie in verhouding tot zijn of haar inkomen te veel aan huur betaalt komt in aanmerking voor huurtoeslag. De exacte voorwaarden voor huurtoeslag in 2017 staan op de site van de Belastingdienst.

Huurtoeslag berekenen

De hoogte van de toeslag hangt af van de huurprijs, het inkomen, de leeftijd en de woonsituatie. De huurtoeslag wordt door de Belastingdienst berekend op basis van de zogenaamde rekenhuur. Dit is de huur plus een deel van de servicekosten. Als er geen servicekosten zijn is de huur ook de rekenhuur.

Om een eerste inschatting te krijgen gelden in grote lijnen de volgende regels:

• jonger dan 23 jaar: alleen huurtoeslag als de rekenhuur lager is dan € 417,34
  • 23 jaar of ouder: huurtoeslag mogelijk tot een rekenhuur van € 710,68

Op de website van de Belastingdienst kunt u uw huurtoeslag berekenen.

Huurtoeslag aanvragen

De aanvraag van huurtoeslag loopt niet via Woonstichting Langedijk. Dit gaat rechtstreeks via de Belastingdienst. Op de website van de Belastingdienst staat een heldere uitleg en kan de toeslag direct online worden aangevraagd. U kunt ook bellen met de Belastingdienst, tel. 0800 - 05 43.

De Belastingdienst heeft voor de aanvraag en het beheer van toeslagen een speciale website gemaakt. Voor uitleg hierover kunt u terecht op hoe werkt ‘Mijn toeslagen’.

Nadat de aanvraag is ingediend krijgt u binnen 8 weken te horen wat de hoogte is van uw huurtoeslag.

De Belastingdienst betaalt aan u

Het bedrag aan huurtoeslag wordt door de Belastingdienst aan u betaald. U betaalt aan ons dus de volledige huur en de huurtoeslag ontvangt u van de Belastingdienst.

Wilt u hulp bij het aanvragen van huurtoeslag?

U wilt hulp bij het aanvragen van Huurtoeslag? En ook hulp bij het aanvragen van andere toeslagen? Neem contact op met de medewerkers van De Wering. Zij kunnen u helpen.

Bezoek alleen op afspraak

Voor vragen of het maken van een afspraak kunt u De Wering op werkdagen tussen 9 en 12 uur bellen op tel. 088 - 007 50 00.

Bezoekadres:

De Wering
Pompesloot 102
1721 HH Broek op Langedijk
Telefoon 088 - 007 50 00

Het kantoor is rolstoeltoegankelijk.

Veel gestelde vragen

Nee, dit is niet mogelijk. De Belastingdienst betaalt de huurtoeslag aan de huurder, u betaalt de volledige huur aan Woonstichting Langedijk.

Uw recht op huurtoeslag en de hoogte ervan wordt bepaald door onder andere:

• leeftijd;
  • burgerlijke staat / gezinssamenstelling;
  • wie er staan ingeschreven op uw adres;
  • huursom;
  • inkomen;
  • eigen vermogen.

Als hier iets aan verandert, kan dat gevolgen hebben voor uw huurtoeslag. Geef daarom altijd alle wijzigingen door aan de Belastingdienst. Woonstichting Langedijk speelt hier geen rol in. Woonstichting Langedijk geeft alleen de nieuwe huurprijs bij de jaarlijkse huurverhoging door aan de Belastingdienst. Wij raden u aan dit zelf ook door te geven.