Mijn huurwoning kopen

Huurders van een eengezinswoning van Woonstichting Langedijk hebben soms de mogelijkheid om hun woning te kopen.

Van huren naar kopen

Wat als u nu een eengezinswoning huurt en u wilt uw huurhuis kopen? Dan kijkt u in het overzicht of dat mogelijk is voor uw woning. Onderaan deze pagina vindt u een download waarin alle huurwoningen zijn opgenomen die door de zittende huurder(s) gekocht kunnen worden. Als uw woning daarbij staat kunt u de woning alleen 'gewoon' kopen, wij bieden geen Koopgarant meer aan. U krijgt van ons dan 3 % korting op de verkoopprijs.

Voordat u besluit de volgende stap (taxatie van de woning) te zetten, is het belangrijk te weten hoeveel u kunt – en wilt – uitgeven aan uw woning. U kunt hiervoor terecht bij een hypotheekadviseur. Er wordt gekeken naar uw persoonlijke financiële situatie in relatie tot uw woonwensen. U kunt een berekening laten maken om uw maximale maandlasten te bepalen.

Taxatie en taxatierapport

U weet ondertussen wat u kunt besteden, u kent de voorwaarden en u bent nog steeds geïnteresseerd in het kopen van uw huurwoning. De WOZ-waarde van uw woning geeft al een indicatie van de prijs.
Via een akkoordverklaring geeft u ons opdracht om het verkoopproces te starten. De volgende stap is dat wij – op onze kosten – de woning door een onafhankelijk taxateur laten taxeren (de waarde laten bepalen). Wij geven u daarvoor de keuze uit drie taxateurs. Als u een andere taxateur dan één van deze drie kiest, dan zijn de kosten voor uw eigen rekening.
Door u aangebrachte extra voorzieningen worden niet meegenomen in de standaardwaarde. Die worden apart gewaardeerd door de taxateur. Hierbij kunt u denken aan een bijgebouwde garage of een eigen cv-installatie.

Aanbod om uw woning te kopen

Van de verkopend makelaar ontvangt u na de taxatie een kopie van het taxatierapport en een vrijblijvend aanbod voor de aankoop van uw huurwoning voor de getaxeerde waarde. Zijn er nog gebreken naar voren gekomen in het taxatierapport, dan worden deze in overleg hersteld. Als u, na ontvangst van het taxatierapport, alsnog afziet van de koop, dan betaalt u de gemaakte kosten. Die bedragen ongeveer € 750,=.