Mijn huurwoning kopen

Huurders van een eengezinswoning van Woonstichting Langedijk hebben de mogelijkheid om de woning te kopen.

Van huren naar kopen

Als u nu een eengezinswoning huurt en uw huurhuis wilt kopen, is de eerste stap om bij ons na te vragen of de woning te koop is. Als dat zo is kunt u de woning alleen 'gewoon' kopen, wij bieden geen Koopgarant meer aan. Als u uw woning koopt kunt u rekenen op de marktprijs met een korting van 5%.

Voordat u besluit de volgende stap (taxatie van de woning) te zetten, is het belangrijk te weten hoeveel u kunt – en wilt – uitgeven aan uw woning. U kunt hiervoor terecht bij een hypotheekadviseur. Er wordt gekeken naar uw persoonlijke financiële situatie in relatie tot uw woonwensen. U kunt een berekening laten maken om uw maximale maandlasten te bepalen.

Aankoopbegeleiding

Het aankoopproces wordt begeleid door De Groot Makelaardij in Heerhugowaard. Voor vragen kun u ze bellen op 072-571 80 00.

Taxatie en taxatierapport

U weet ondertussen wat u kunt besteden, u kent de voorwaarden en u bent nog steeds geïnteresseerd in het kopen van uw huurwoning. U geeft ons opdracht om het verkoopproces te starten via een akkoordverklaring. De volgende stap is dat wij – op onze kosten – de woning door een onafhankelijk taxateur laten taxeren (de waarde laten bepalen). Wij geven u daarvoor de keuze uit drie taxateurs. Door u aangebrachte extra voorzieningen worden niet meegenomen in de standaardwaarde. Die worden apart gewaardeerd door de taxateur. Hierbij kunt u denken aan een bijgebouwde garage of een eigen cv-installatie.

Aanbod om uw woning te kopen

Van De Groot Makelaardij ontvangt u na de taxatie een kopie van het taxatierapport en een vrijblijvend aanbod voor de aankoop van uw huurwoning voor de getaxeerde waarde. Zijn er nog gebreken naar voren gekomen in het taxatierapport, dan worden deze in overleg hersteld.

Bijkomende kosten

Bij het kopen van een woning zijn er - naast de aankooprijs - extra kosten voor de aanschaf van de woning. U betaalt als koper financieringskosten voor het afsluiten van een hypotheek, u betaalt 2% overdrachtsbelasting en u betaalt notariskosten en kadasterkosten. In totaal is dat ongeveer 4% bovenop de aankoopprijs. Woonstichting Langedijk betaalt de administratiekosten, de makelaarskosten en de taxatiekosten. Als u echter na uw opdracht tot verkoop alsnog afziet van aankoop van de woning brengen wij de gemaakte kosten, waaronder de taxatiekosten, administratiekosten van De Groot makelaardij en onze eigen administratiekosten, bij u in rekening tot een maximum van € 750,- incl. BTW.