Wet goed verhuurderschap

Wet goed verhuurderschap

Sinds 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap ingegaan. Deze wet biedt huurders bescherming en geeft duidelijkheid aan verhuurders. U heeft met ons een huurovereenkomst voor woonruimte. Bij die huurovereenkomst horen de algemene huurvoorwaarden. Hierin staan onze precieze afspraken over het gebruik van uw woning. Op deze webpagina geven wij u extra algemene informatie over uw rechten en plichten als huurder van de woning.

U moet in de gehuurde woning wonen en het alleen als woning gebruiken
Een woning is om erin te wonen. Het is niet bedoeld voor andere activiteiten, tenzij wij u met een brief of e-mail toestemming geven voor ander gebruik.

In de huurovereenkomst hebben wij afgesproken dat u zelf in uw gehuurde woning woont. Uw gehuurde woning is uw hoofdverblijf. Dat betekent dat u hier woont en dat u niet een andere woning heeft waar u voor langere tijd woont. U mag niet iemand anders in de woning laat wonen. Behalve als het gaat om uw partner of uw nog thuiswonende kinderen. Iemand anders in de woning laten wonen mag alleen als wij per brief of e-mail toestemming geven.

Krijgen wij signalen dat u niet meer in uw woning woont? Of dat u voor een langere periode ergens anders woont? Dan verwachten we van u dat u ons uitlegt hoe de situatie is. U moet feiten en omstandigheden aandragen waaruit blijkt dat u nog wel in uw woning woont. Stellen wij vast dat u zelf niet meer in uw woning woont? Dan zullen wij de rechter vragen de huurovereenkomst te beëindigen. Wij kunnen de woning dan toewijzen aan iemand anders die een woning zoekt.

U schrijft zich in bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente. U blijft op dit adres ingeschreven staan zolang u de woning van ons huurt. Als de huur stopt dan moet u zich weer uitschrijven bij de gemeente.

Wij mogen uw woning niet betreden zonder uw toestemming, tenzij er een noodsituatie is
Uitgangspunt is dat wij niet zonder uw toestemming uw woning betreden. Tenzij er sprake is van een noodsituatie waarvoor wij direct moeten ingrijpen. Bijvoorbeeld als er een gaslek is, een brand of een gesprongen waterleiding op een moment dat u niet thuis bent.

U moet ons binnenlaten als:

  • wij dringende werkzaamheden (onderhoud en inspecties) moeten uitvoeren;
  • wij gaan renoveren en wij u daarvoor een redelijk voorstel hebben gedaan;
  • uw medewerking nodig is voor werkzaamheden bij uw buren;
  • een bezichtiging gepland is voor verkoop of nieuwe verhuur.

 

Verschillende soorten huurovereenkomsten en uitleg huur- en huurprijsbescherming
Het soort huurovereenkomst is belangrijk voor hoe lang u de woning kunt huren. Welk huurcontract u heeft, staat in uw huurovereenkomst. Er zijn verschillende soorten huurovereenkomsten: tijdelijke huurcontracten, vaste huurcontracten en doelgroepencontracten. Welke verschillende huurcontracten er zijn leest u op deze webpagina van de Rijksoverheid.

De mogelijkheden voor huurverhoging worden bepaald door de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Die stelt jaarlijks vast met hoeveel procent de huur mag worden verhoogd.

De maximaal redelijke huurprijs kunt u controleren via deze webpagina van de Huurcommissie. Let op: het gaat om de kale huurprijs. Het voorschot servicekosten wordt hierbij niet meegerekend.

Onderhoud en reparaties
Wij repareren gebreken aan uw woning als u dat vraagt. Dit kunt u aanvragen door te bellen naar 0226 - 33 14 70 of via deze webpagina.

Wij hoeven dat niet te doen in deze situaties:

  • Als het gebrek door uw schuld is ontstaan.
  • Als het gaat om kleine en eenvoudige herstellingen die voor uw rekening komen.
  • Als het onmogelijk is om het gebrek te repareren.


Op deze webpagina vindt u een lijst waarin u kunt nakijken of de kosten voor de reparatie voor rekening zijn van Woonstichting Langedijk of van u.

U moet zelf dingen onderhouden die u zelf hebt toegevoegd aan de woning. Wij noemen dit zelf aangebrachte veranderingen (ZAV’s). Heeft u iets toegevoegd aan uw woning waarvoor wij u geen toestemming hebben gegeven? Dan moet u het weghalen als wij daarom vragen.

Klachten en geschillen
Wij doen ons best voor u. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over ons. Ook kunnen wij van mening verschillen over een belangrijk onderwerp. In beide gevallen kunt u uw klacht melden via deze webpagina. U moet uw klacht altijd schriftelijk melden.

Als uw klacht niet wordt opgelost, kunt u terecht bij andere organisaties:

  • Bovenregionale Geschillencommissie Noord-Holland-Noord: Er is een speciale onafhankelijke klachtencommissie die klachten over onze dienstverlening behandelt. Een klacht melden kan via geschillencommissieNHN@gmail.com.
  • Huurcommissie/kantonrechter: In een aantal gevallen kunt u ook naar de huurcommissie of de kantonrechter. Op deze webpagina van de Rijksoverheid vindt u meer informatie.