Betalingsregeling aanvragen

Betalingsregeling aanvragen

Als huurder heeft u met ons afspraken gemaakt over het betalen van de huur. U betaalt de huur van uw woning vooraf, dus vóór de eerste dag van de maand.

Mogelijk kunt u de huur een keer niet op tijd betalen. In dat geval is het belangrijk dat u vooraf contact opneemt met een van onze woonconsulenten. Samen met u zoeken wij naar de beste oplossing.

Betalingsachterstand

Als de huur niet op tijd is betaald en u heeft dit niet bij ons gemeld, krijgt u een eerste betalingsherinnering. Als u na meerdere herinneringen niet betaalt en niet reageert als wij contact met u zoeken, starten wij een incassoprocedure bij de deurwaarder. Een incassoprocedure is de manier waarop we ervoor zorgen dat u uw schulden terugbetaalt. De kosten hiervoor moet u betalen.

Een betalingsregeling aanvragen

U kunt een betalingsregeling aanvragen om te voorkomen dat er een steeds grotere huurachterstand ontstaat. Neem daarvoor contact op met onze woonconsulenten via 0226-33 14 70 of het contactformulier.

Hulp bij betalingsproblemen

Hoe vervelend een situatie soms ook is, bedenk dat er altijd een oplossing is. Maar wacht niet te lang met het vragen van hulp, hoe lastig dat soms ook is of lijkt.

Wij zijn betrokken en willen helpen om een uitzichtloze situatie te voorkomen. Onze woonconsulenten zijn ook opgeleid tot budgetcoach en zullen uw situatie zorgvuldig en vertrouwelijk behandelen. Meer informatie vindt u in deze flyer

Veel gestelde vragen

Voor het aanvragen van een betalingsregeling neemt u contact op met een van onze woonconsulenten via e-mail of telefoonnummer 0226-33 14 70 of het contactformulier. De woonconsulent bespreekt met u de situatie en maakt afspraken over de betaling.

Daarna ontvangt u binnen een week een schriftelijke bevestiging. Hierin staat in hoeveel periodes (termijnen) u de betalingsachterstand gaat voldoen en wat de bedragen per periode zijn.

Voorwaarden betalingsregeling

U spreekt met ons af dat u iedere maand het afgesproken deel van de betalingsachterstand plus de maandhuur betaalt. Als de betalingsregeling is gestart, kunt u deze afspraken niet meer wijzigen. Als er extra betalingen zijn, dan worden deze verrekend met de laatste termijnen van uw betalingsregeling. Als u deze afspraak niet nakomt, stopt de betalingsregeling. Dit is het geval als u te laat betaalt of niet het hele bedrag voldoet. Er wordt dan een incassoprocedure gestart om de totale betalingsachterstand bij u te vorderen. Een incassoprocedure is de manier waarop we ervoor zorgen dat u uw schulden terugbetaalt. 

Bezwaar maken

Afspraken die wij maken over de betalingsregeling sturen wij u altijd in een brief. Wilt u bezwaar maken, dan moet u dit ook per brief doen.

Als u een betalingsachterstand heeft en u zit in de schuldhulpverlening, dan vragen wij u de schriftelijke bevestiging van de toelating van de schuldhulpverlening naar ons te sturen. De maandhuur moet altijd op tijd voldaan worden zodat de betalingsachterstand niet oploopt. Uw schuldhulpverlener moet zo snel mogelijk contact met ons opnemen.

Als huurder bent u er altijd zelf verantwoordelijk voor dat de huur op tijd betaald wordt.

Als u een betalingsachterstand heeft, kan het zijn dat u hierover door ons gebeld wordt. Wij doen dit om u te herinneren aan de betalingsachterstand. Verder proberen wij hiermee te voorkomen dat wij een incassoprocedure moeten starten om uw openstaande betaling van u te eisen.

Ook als uw huur door een instantie (bijvoorbeeld de sociale dienst of een schuldhulpverlener) wordt betaald kunnen wij u bellen over de betalingsachterstand. 

Als u een betalingsachterstand heeft, kunnen wij u een huisbezoek brengen. Wij doen dit om afspraken te maken over de betaling en willen voorkomen dat wij een incassoprocedure moeten opstarten. Het huisbezoek biedt u een laatste mogelijkheid een deurwaarderzaak te voorkomen.

Als u een sommatie ontvangt, dan staan wij op het punt uw dossier over te dragen aan de deurwaarder. Wij geven u nog 14 dagen om de betalingsachterstand te voldoen. Als u binnen deze termijn betaalt, hoeft u nog geen extra kosten te betalen. Als u de verschuldigde betaling niet binnen de gestelde termijn heeft voldaan, dan vragen wij de deurwaarder de zaak over te nemen. Hiervoor brengt de deurwaarder incassokosten in rekening die voor uw rekening zijn.

Als u een betalingsachterstand heeft dan stuurt Woonstichting Langedijk eerst een schriftelijke aanmaning en daarna een sommatie. Als u de verschuldigde betaling niet binnen de gestelde termijn heeft voldaan, dan vragen wij de deurwaarder de zaak over te nemen. De deurwaarder start een procedure om het verschuldigde bedrag bij u te innen. Hiervoor brengt de deurwaarder incassokosten in rekening die voor uw rekening zijn.

Contact via deurwaarder

Vanaf het moment dat wij de betalingsachterstand hebben overgedragen aan de deurwaarder, loopt al uw contact hierover met de deurwaarder. Woonstichting Langedijk is dan geen aanspreekpunt meer betreffende de betalingsachterstand. Ook een betalingsregeling behoort niet meer tot de mogelijkheden. Als u van mening bent dat de vordering niet klopt of niet terecht is, dan kunt u dit bespreken met de deurwaarder. In uw correspondentie staat wie uw zaak behandelt. Wij trekken onze opdracht aan de deurwaarder pas in als de volledige betaling door u is gedaan.