Eenmalige huurverlaging 2021

In 2021 geldt de Wet Eenmalige Huurverlaging Huurders met een Lager Inkomen. Deze wet betekent dat huurders van een sociale huurwoning recht hebben op een eenmalige huurverlaging als zij duur wonen. Het doel van deze wet is om de betaalbaarheid van sociale huurwoningen te verbeteren voor huurders met een laag inkomen en een hoge huur.

Wanneer komt u in aanmerking voor huurverlaging?

De onderstaande tabel is belangrijk om te bepalen wie in aanmerking komt voor de eenmalige huurverlaging (klik op de tabel voor een groter voorbeeld).

Is uw huidige huurprijs hoger dan € 633,25 (één of twee personen) of € 678,66 (meer dan twee personen)? Dan ontvangen wij van de Belastingdienst informatie over het inkomen en de samenstelling van uw huishouden in 2019. Wij ontvangen niet uw precieze inkomen van de Belastingdienst. De Belastingdienst geeft ons alleen een teken of u – op basis van uw inkomen – recht heeft op de eenmalige huurverlaging.

Wat gebeurt er als u recht heeft op een eenmalige huurverlaging?

Als u op basis van uw inkomen in 2019 recht heeft op een huurverlaging, dan krijgt u vóór 1 april een brief van ons met een voorstel voor huurverlaging. U hoeft dus zelf niets te doen.

Wat kunt u doen als uw inkomen na 2019 is gedaald?

Het kan zijn dat uw inkomen na 2019 is gedaald. Huurders die na 2019 een inkomensdaling hadden, kunnen zelf bij ons huurverlaging aanvragen. Dit kan tussen 1 januari en 31 december 2021.

Waar moet u aan denken als u huurverlaging aanvraagt?

Wilt u zelf een verzoek tot huurverlaging indienen? Houd dan rekening met het volgende:

• De inkomensdaling moet tenminste zes achtereenvolgende maanden duren op het moment van de aanvraag;
  • Uw inkomen moet in deze periode lager zijn geweest dan de inkomensgrens die geldt voor uw type huishouden (zie bovenstaande tabel);
  • De kale huur (netto huur) van uw woning moet hoger zijn dan €633,25 (één of twee personen) of €678,66 (meer dan twee personen).

Let op
: het bedrag dat u maandelijks aan Woonstichting Langedijk betaalt, kan hoger zijn dan uw kale huur. Sommige huurders betalen namelijk ook servicekosten. Deze kosten tellen niet mee. De kale huur is dus de huurprijs die u betaalt voor het gebruik van de woonruimte. Tip: de kale huur staat op de brief over de jaarlijkse huurverhoging.

Welke gegevens moet u aanleveren als u huurverlaging aanvraagt?

Als u zelf huurverlaging aanvraagt, moet u enkele gegevens bij ons aanleveren. Wij hebben de volgende gegevens van u nodig:

• Salarisstroken, een verklaring van de boekhouder (als u ZZP’er bent) of uitkeringsspecificaties van u en uw eventuele partner over de periode van inkomensdaling, het inkomen van uw kinderen hoeft u niet aan te leveren;
  • Een verklaring over de huidige samenstelling van uw huishouden. U kunt zelf aangeven uit hoeveel mensen uw huishouden bestaat.

Wij hebben deze gegevens nodig om te bepalen of u recht heeft op de eenmalige huurverlaging. U moet in ieder geval gegevens van zes achtereenvolgende maanden aanleveren, tot het moment van de aanvraag.

Tip: op de website van de Woonbond is een voorbeeldbrief te vinden voor het aanvragen van een eenmalige huurverlaging. U vindt meer informatie op: https://www.woonbond.nl/eenmalige-huurverlaging-2021.

Wat gebeurt er als u huurverlaging aanvraagt?

Als u huurverlaging aanvraagt, krijgt u binnen drie weken een reactie van ons. Wij sturen u een brief, waarin we vertellen of u de huurverlaging krijgt of niet. Als u de huurverlaging krijgt, dan laten we ook weten wanneer deze verlaging ingaat. Deze datum is gebaseerd op de Wet Eenmalige Huurverlaging Huurders met een Lager Inkomen.

In de brief die u van ons ontvangt, staat ook wat u kunt doen als u het niet eens bent met ons besluit.

Contact
Heeft u vragen over deze brief? Neem dan gerust contact op met ons. U kunt ons bereiken via woondiensten@woonstichtinglangedijk.nl of 0226 - 33 14 70. Wij helpen u graag.