Welkom en tips

Woonstichting Langedijk heeft voor nieuwe huurders een informatiemap en een aantal formulieren. Er moeten immers een aantal zaken worden geregeld. U krijgt deze map na het tekenen van de huurovereenkomst.

Checklist nieuwe woning

Woonstichting Langedijk heeft een checklist gemaakt zodat u niets vergeet bij het betrekken van uw nieuwe huurwoning.

• huurtoeslag aanvragen of wijzigen. Als u recht heeft op huurtoeslag kunt u dit aanvragen of de nieuwe huurprijs doorgeven. U kunt dit ook doorgeven via de Belastingtelefoon (0800-0543). U kunt op toeslagen.nl ook een proefberekening maken. Daarmee kunt u zien of u recht heeft op huurtoeslag;
  • aanmelden voor of overzetten van een contract voor water. PWN is hiervoor de vaste aanbieder. Het doorgeven van meterstanden kan eenvoudig online;
  • afsluiten van een contract voor elektra en eventueel gas. U kunt hiervoor zelf een leverancier kiezen. Er zijn verschillende websites, bijvoorbeeld de site van de Consumentenbond, waar u aanbieders kunt vergelijken;
  • als in uw woning stadsverwarming aanwezig is, moet u ook een contract voor verwarming afsluiten. HVC is hiervoor de vaste aanbieder. Een aanmeldformulier is opgenomen in onze informatiemap. Daarnaast is het aanmeldformulier ook online beschikbaar;
  • als uw woning is voorzien van zonnepanelen, dan dient u zich aan te melden bij energieleveren.nl. Alleen dan wordt de elektraopbrengst van de zonnepanelen afgetrokken van uw energierekening;
  • het afsluiten van een contract voor tv, internet en telefonie bij een aanbieder naar keuze;
  • Woonstichting Langedijk heeft een opstalverzekering afgesloten voor uw woning. Ook bent u automatisch verzekerd voor glasschade. U moet wel zelf een inboedelverzekering afsluiten. Daarnaast bent u wettelijk verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten;
  • vergeet niet uw adreswijziging door te geven aan uw verzekeraar, uw huisarts, uw telecombedrijf, uw bank en alle belangrijke bedrijven die post naar u sturen. PostNL heeft hiervoor een verhuisservice. Via deze verhuisservice informeert u via PostNL alle belangrijke bedrijven over uw verhuizing. Post die na uw verhuizing nog gericht is aan uw oude adres kan (tegen betaling) doorgestuurd worden naar uw nieuwe adres. Meer informatie vindt u op de website van PostNL;
  • doorgeven van uw adreswijziging bij de gemeente. Wij zorgen voor de adreswijziging naar de afdeling Burgerzaken van de gemeente Langedijk. Het formulier vullen wij samen met u in;
  • de gemeente informeert u binnen een aantal weken na de adreswijziging over het ophalen van huisvuil en het gebruik van rolemmers of containers;
  • uw inschrijving als woningzoekende bij het SVNK vervalt. Als u in de toekomst wilt verhuizen naar een andere huurwoning, schrijft u zich opnieuw in.